Het is tijd voor een Maarkedals Vrijwilligerskorps: helpende handen van Maarkedal voor Maarkedal

Op 1 februari 2024

Op de gemeenteraad pleite voorzitter Steve De Boever voor de oprichting van een Maarkedals vrijwilligerskorps, dat kan inspringen ingeval van nood- of andere crisissituaties.  De recente wateroverlast en de bereidheid van vele inwoners om hierbij te willen helpen, maar niet direct weten hoe en waar, hebben de noodzaak van een georganiseerd vrijwilligerskorps zeker aangetoond.

Burgemeester Joris Nachtergaele reageerde alvast zeer positief en laat dit verder uitwerken.

Vrijwlligerskorps?

In een vrijwilligerskorps engageren burgers zich dus om lokale zorg– en veiligheidsdiensten bij te staan in geval van nood- en crisissituaties. Een vrijwilligerskorps kan bijvoorbeeld ingezet worden bij een onrustwekkende verdwijning, om bij wateroverlast zandzakjes te vullen en rond te dragen of om bij grote hitte water rond te dragen in rust– en verzorgingscentra en bij senioren thuis. Vrijwilligers zijn dus ook hier van onschatbare waarde.

‘Iets willen doen’

Crisissen als corona of Oekraïne, hitte, wateroverlast… brengen telkens tal van mensen op de been die ‘iets willen doen’. Maar tot voor kort was er nergens een centraal punt om vrijwilligers wegwijs te maken of gecoördineerd op te roepen bij een crisis of noodsituatie.

Op deze nieuwe website kunnen vrijwilligers zien of er ergens dringende hulp nodig is in hun gemeente of stad. Lokale besturen kunnen via de site gratis oproepen plaatsen en bovendien bouwen aan een eigen vrijwilligerskorps dat paraat staat bij nood- en crisissituaties.

Haalbaar? Op maat van Maarkedal

Natuurlijk vereist het opzetten van zo'n korps planning en voorbereiding. Het gemeentebestuur moet de tijd nemen om behoeften en mogelijkheden in kaart te brengen en de implementatie zorgvuldig te plannen.

Financiële middelen voor trainingen, uitrusting en waardering van vrijwilligers zijn onontbeerlijk voor het succes van een dergelijk initiatief.

Steve De Boever vraagt om als eerste stap de Maarkedalse diensten, waaronder politie, brandweer, Rode Kruis Maarkedal en de noodcoördinatieplanners, te raadplegen over hoe het draaiboek van de Vlaamse overheid geïmplementeerd kan worden in Maarkedal.

Onze burgemeester Joris Nachtergaele reageerde alvast zeer positief en laat dit verder uitwerken.

Laten we samen bouwen aan een sterke, zorgzame Maarkedalse gemeenschap!