Eén lokaal loket voor de kinderopvangplaatsen in Maarkedal

Op 7 december 2023

Kinderopvang zoeken én vinden is niet eenvoudig. De plaatsen zijn schaars en de zoektocht lijkt vaak onbegonnen werk. Ouders starten die zoektocht beter vroeg dan laat.

Maar vanaf vandaag (7 december 2023) wordt de zoektocht naar kinderopvang in Maarkedal iets eenvoudiger. Vanaf nu kunnen aanstaande ouders terecht bij het Lokaal Loket Kinderopvang via het digitaal platform Opvang.Vlaanderen. Via dat platform krijgen ze een overzicht van alle opvanginitiatieven in de gemeente en kunnen ze meteen ook een aanvraag indienen bij het initiatief van hun keuze.

Om iedereen gelijke kansen te geven werd er naast het digitale platform ook een fysiek loket opgericht. Ouders die minder behendig of geen toegang hebben tot het online platform kunnen ook terecht in het Huis van het Kind waar een medewerker de aanvraag samen met hen verder afhandelt. Hier worden alle aanvragen gemonitord. Het loket gaat, indien nodig, samen met de ouders op zoek naar de gepaste opvang die aansluit bij hun vraag.

“Naast het vereenvoudigen van de zoektocht naar opvang voor ouders, is het Lokaal Loket ook een handig initiatief om het kinderopvanglandschap in Maarkedal in kaart te brengen,” merkt burgemeester Joris Nachtergaele op. “Door het aantal beantwoorde en onbeantwoorde opvangvragen te gaan monitoren, kunnen we het beleid rond kinderopvang beter afstemmen op de noden.“

Schepen van Kinderopvang, Isabel Van Quickelberghe, is tevreden met dit initiatief: “Hiermee willen wij ouders helpen en begeleiden in hun zoektocht naar opvang voor hun kind. Ze kunnen zich richten tot één centraal punt en hoeven niet meer elke kinderopvang in onze gemeente afzonderlijk te contacteren”.

“Wij maakten van de gelegenheid gebruik om de Maarkedalse onthaalouders in de bloemetjes te zetten in de vorm van een spel- en knutselpakket. Hiermee wil ik mijn appreciatie uitdrukken voor hun jarenlange inzet in de kinderopvang.”

Meer informatie via : Lokaal loket kinderopvang, Nederholbeekstraat 1, huisvanhetkind [at] maarkedal.be – 055/33.46.59 – website  https://www.maarkedal.be/nl/lokaal-loket-kinderopvang