Gemeentebestuur wil 5 kilometer wandelpaden opnieuw toegankelijk maken in Maarke en Burreken (Schorisse): goedkeuring trage wegenplannen in de gemeenteraad

Op 30 maart 2017

Het gemeentebestuur van Maarkedal had zich aan het begin van de legislatuur tot doel gesteld,  werk te maken van het behoud, het herstel en onderhoud van de trage wegen. Dit gaat goed vooruit: de trage wegenplannen van Maarke-Kerkem en Schorisse werden immers  goedgekeurd in de gemeenteraad van 28 maart 2017.
In onze gemeente liggen een pak oude wegeltjes. Het zijn er zo veel dat niemand ze nog allemaal kent. Dat is jammer, want wat je niet weet liggen, kan je ze ook niet gebruiken. En het zijn vaak veilige en leuke wegen om naar school, werk of winkel te wandelen of te fietsen.

Etikhove

Een eerst trage wegenplan, dat werd goedgekeurd, was dat van Etikhove 3 jaar geleden. De resultaten van dat plan zullen binnenkort wel heel erg zichtbaar worden met de aanleg van de nieuwe fietsverbinding langs de Nederaalbeek.  

Maarke-Kerkem en Schorisse rond het Burreken

De afgelopen maanden heeft iedereen zijn feedback kunnen geven over de oude voetwegen in Maarke-Kerkem en in Schorisse rond het Burreken. Tijdens dit participatief traject werden landbouw- en natuurverenigingen en andere belanghebbende geconsulteerd. Het resultaat is een plan, waarbij verschillende wandelassen zullen gecreëerd worden dwars door Maarke en Schorisse. In Kerkem zijn er zeer weinig van die wegen, omdat de meeste door de ruilverkaveling begin jaren 80 werden afgeschaft.

Om verbindingen te creëren tussen bestaande wandelpaden, zullen een aantal paden terug in gebruik worden genomen. Anderen zullen worden verplaatst in functie van landbouwgebruik.
De voetwegen die heropend zullen worden, zijn allemaal bestaande voetwegen uit de atlas der buurtwegen van 1841. Ongeveer de helft hiervan zijn openbaar domein en eigendom van de gemeente, op andere rust enkel een erfdienstbaarheid van doorgang. De meeste zijn door de jaren heen in onbruik geraakt, maar nooit afgeschaft.

De verplaatsing van een aantal voetwegen heeft te maken met perceelswijzigingen in de loop der jaren. Hierdoor liepen enkele wegen dwars door percelen. In het belang van de aangelanden was het vanzelfsprekend deze voetwegen te verplaatsen naar de perceelsgrenzen.

De trage wegenplannen van Maarke-Kerkem en Schorisse werden dus goedgekeurd in de gemeenteraad van 28/03/2017. 

Nukerke en overblijvende deel Schorisse

Het komende jaar zullen de tragewegenplannen van de deelgemeenten Nukerke en de rest van Schorisse aangepakt worden.  Zo komen we voor Maarkedal tot een alomvattend plan van wandel-, fiets- en ruiterpaden, die voor Maarkedal een echte meerwaarde zullen zijn.

Schepen van milieu Frederik van Nieuwenhuyze: “Met de goedkeuring van deze trage wegenplannen wordt ongeveer 5 kilometer wandel- en ruiterpaden weer opengesteld voor het publiek. Bij de opmaak van het plan werd zoveel mogelijk rekening gehouden met de belangen van de lokale landbouwers. Wegen die dwars door percelen gingen, worden verplaatst naar perceelsranden waardoor de betrokken partijen er geen hinder van zullen ondervinden.” 

“Nu het plan is goedgekeurd door de gemeenteraad zullen de modaliteiten samen met de aangelanden verder worden uitgewerkt.” aldus Van Nieuwenhuyze

Burgemeester Joris Nachtergaele wil alle betrokken partijen, niet in het minst de landbouw- en natuurorganisaties, bedanken voor de constructieve houding tijdens het planproces. “Waar in Etikhove vooral de nadruk lag op fietsverbindingen, ligt de nadruk hier eerder op wandelverbindingen.”   

 

 

 

Frederik van Nieuwenhuyze                                                                                   Joris Nachtergaele

Schepen van Ruimtelijke ordening, landbouw en milieu                                  Burgemeester

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is