Steun voor kinderopvang in Maarkedal

Op 24 oktober 2023

Gemeenteraadsvoorzitter Steve De Boever pleitte bij schepen Isabel Van Quickelberghe voor extra financiële ondersteuning van de lokale kinderopvang. Net zoals in vele andere gemeenten, daalt het aantal opvangplaatsen voor baby’s en peuters in Maarkedal naar een kritisch punt: enkele onthaalouders stoppen binnenkort en de vele verplichtingen op vlak van veiligheid en kwaliteit en de financiële risico’s schrikken nieuwe kandidaten af.

Maar met een extra financiële stimulans zoals een eenmalige starterssubsidie en een jaarlijkse speelgoed- en materiaalsubsidie, kunnen we als gemeente waardering en erkenning geven voor het harde werk in vaak uitdagende omstandigheden en dragen we bij tot een kwaliteitsvolle opvang voor onze jongsten.

Isabel vindt dit zeker de moeite waard om verder te onderzoeken: wie zich immers inzet voor onze allerkleinsten, mag daar erkenning en waardering voor krijgen, ook financieel vanuit onze gemeente.

Daarnaast kondigde Isabel aan dat Maarkedal bezig is met het voorbereiden van een digitaal Lokaal Loket Kinderopvang. Door dit Loket worden gezinnen in contact gebracht met de organisatoren kinderopvang en worden ze geïnformeerd over de beschikbare plaatsen. De lancering van het Loket is voorzien op 7 december.