Joris Nachtergaele gaat in 2024 voluit voor Maarkedal en ambieert een derde termijn als Burgemeester

Op 15 oktober 2023

Tijdens het jaarlijkse eetfestijn van N-VA Maarkedal vandaag werd aan de meer dan 400 aanwezigen bekend gemaakt dat Burgemeester Nachtergaele opnieuw de lijst zal trekken bij de gemeenteraadsverkiezingen in oktober 2024 en dus voluit gaat voor een derde termijn als burgemeester.  Hiermee kondigde hij ook zijn afscheid van de nationale politiek aan.

Nachtergaele werd dinsdag unaniem door het N-VA afdelingsbestuur voorgedragen als lijsttrekker voor de lokale verkiezingen. N-VA Voorzitter Tim Van Merhaeghe is heel erg tevreden: “N-VA trekt zo opnieuw met de sterkst mogelijke bezetting naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2024. Joris heeft de laatste 7 jaar bewezen een krachtige bestuurder te zijn die wordt geapprecieerd tot ver buiten de gemeentegrenzen. Maarkedal heeft de laatste jaren een kwantumsprong gemaakt. En daar ligt de dynamiek die onze burgemeester typeert voor een groot deel aan de grondslag. We zijn dan ook heel blij dat hij nog eens zes jaar ambieert ”.

Joris werd burgemeester van Maarkedal in 2015 en zetelt sinds oktober 2019 als volksvertegenwoordiger in het Vlaams Parlement. Aan dat laatste engagement komt volgend jaar door deze keuze een einde. “Ik maak deze keuze met het hart. En dat is een keuze voor de job waar ik het meeste impact heb, de job waar ik echt het verschil kan maken voor de gemeente waar ik ben opgegroeid en de streek die ik zo graag zie. En ik hoop volgende jaar de steun te krijgen om er nog eens 6 jaar in te vliegen.” aldus Nachtergaele.

“Joris heeft de laatst jaren niet alleen zijn stempel gedrukt op het Maarkedals beleid, maar heeft ook heel sterk gewogen op heel wat regionale dossiers, denken we bijvoorbeeld aan het afwenden van  de oostelijke tracés van de N60, de erkenningen van de Vlaamse Ardennen als landschapspark, het op gang trekken van het protest tegen het Oost-Vlaams beleidsplan en zijn trekkersrol in het verhaal van de fusie van politiezones.” zegt Van Merhaeghe.

Ook al zal niet meer vanuit het Parlement zijn, die plattelandsstem vertolken in Brussel zal  Nachtergaele de volgende jaren met evenveel enthousiasme blijven doen. Met de bagage en ervaring die hij meeneemt uit het Parlement én het opgebouwde netwerk kan dat sterker dan ooit. Wij verzetten ons immers fundamenteel tegen het idee dat leven op het platteland een voorbijgestreefd idee is en dat schaalvergroting en centralisering het antwoord zijn op alle vragen.

Joris Nachtergaele: “In Maarkedal bewijzen we elke dag dat een kleine gemeente financieel kerngezond kan zijn en toch heel erg ambitieus. We hebben één van de hoogste investeringsgraden van het land en toch slagen we erin onze schuld en belastingdruk ver onder het Vlaams gemiddelde te houden.”

En dat is ook onze ambitie voor de volgende legislatuur. We leggen de lat hoog omdat Maarkedal niets minder verdient. De volgende maanden gaan onze burgemeester Joris Nachtergaele en schepenen Frederik van Nieuwenhuyze en Isabel Van Quickelberghe de boer op om te luisteren naar de Maarkedallers en zo het fundament te leggen voor een nieuwe legislatuur waar we Maarkedaller nog mooier maken.