Maarkedal Leeft en N-VA stellen nieuw beleidsprogramma voor

Op 17 januari 2013


Guy, Joris, Isabel, Fred, Anny, Frederik

"Zeker een ambitieus programma", stelt schepen Frederik Van Nieuwenhuyze, die naast Openbare Werken ook schepen van Fietspaden is. "Nu willen we in een versneld tempo werk maken van een veilig fietspad langs de N457, tussen Leupegem en Schorise. Dit project zat natuurlijk al in de pipeline, maar nu willen we ervoor zorgen dat het tegen het einde van deze legislatuur gerealiseerd is. Daarom dat we nu verder willen met de noodzakelijke onteigeningen. Maar we willen meer. Op 180 km wegen heeft de gemeente nu maar 3 km fietspaden. Het is onze ambitie om in de loop van deze bewindsploeg een totaalplan voor fietspaden op te maken die de komende bewindsploegen kunnen gerealiseerd worden. Financieel kan dit niet in 6 jaar. Uiteindelijk willen we komen tot een plan voor een fietsring om Maarkedal. Voor een gedeelte zal dit evenwel dienen te gebeuren met de stad Ronse voor het deel langs de Ommegangstraat. Op termijn moeten de verschillende deelgemeenten dan ook met fietspaden met elkaar verbonden worden."

Sportcomplex

De nieuwe ploeg verlaat de piste om in de Etikhovestraat een sportcomplex te realiseren omdat het te duur is in een woonuitbreidingsgebied. "Een sportcomplex op maat van Maarkedal is nodig", vindt schepen Filip Meirhaeghe. "Maar de bevolking mag zeker niet de dupe zijn van de financiële gevolgen. Daarom gaan we eerst kijken hoe het financiële plaatje eruit ziet. De realisatie van een gemeentelijke bewegings- en jeugdcentrum in de Maalzaakstraat is een mogelijkheid. Die terreinen zijn al eigendom van de gemeente. We willen in overleg met de provincie uitzoeken waar een volwaardige voetbalsite voor de 2 Maarkedalse ploegen kan komen. De ploegen zullen dus ook moeten samenwerken, niet dat ze daarom zullen moeten fusioneren." De nieuwe bestuursploeg wil ook een sociaal huis. "We willen een veel nauwere samenwerking tussen OCMW en gemeentebestuur", vindt Joris Nachtergaele. "Daardoor zal de burger naar één loket moeten. En we willen nog deze legislatuur proberen om serviceflats te realiseren in de site Puttene. Daar is er nu al een rustoord.

KMO-zone

"Ook de realisatie van een KMO-zone langs de N60 krijgt prioriteit van de coaliteit. "Dat wordt dan een kleine zone van een 4 tot 5 ha waar de lokale bedrijven, die niet kunnen uitbreiden, zich kunnen vestigen", legt schepen Guy Duwijn uit. Het kostenplaatje voor dat allemaal? "We kunnen de inwoners al gerust stellen", zegt schepen van Financiën Filip Meirhaeghe. "Er komt geen belastingsverhoging en de opcentiemen blijven ook gelijk. We willen erg omzichtig omspringen met het geld voor investeringen".

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is